Az áruszállítás megvalósításának számos módja van, hiszen ez történhet közúton, vasúton, folyókon, tengereken keresztül, vagy akár a levegőben is. Hogy éppen melyik a legoptimálisabb megoldás, azt a rendelkezésre álló közlekedési útvonalak, távolságok, a rakomány mennyisége és minősége, illetve a gazdasági szempontok együttesen határozzák meg.
Tengeri és szárazföldi szállítmányozás a Tesmore Logistic-kel
Magyarország logisztikai szempontból meglehetősen fontos szerepet tölt be az Európai Unió életében, hiszen összeköttetést jelent a keleti kereskedelmi partnerekkel és a balkáni térséggel. Ezen felül természetesen minden évben jelentős export és importtevékenység zajlik a mezőgazdaságtól kezdve az ipar minden ágazatáig. Mindez csak akkor működhet olajozottan, ha a logisztikai feladatokat professzionális vállalkozások látják el. Hazánkban számos ilyet találhatunk, azonban a Tesmore Logistic mindenképp kiemelkedik a mezőnyből, ugyanis számunkra ügyfeleink, megbízóink elégedettsége a legfontosabb. Éppen ezért biztosítunk olyan széleskörű, mindenre kiterjedő, átfogó szolgáltatásokat, amelyet csak kevés vállalat tud felmutatni. Kezdve a legkisebb adminisztratív feladatoktól a raktárlogisztikai szolgáltatásokon keresztül a közúti és tengeri szállítmányozás lebonyolításáig mindent biztosítunk megbízóinknak. Az év minden napján és minden órában rendelkezésre állunk, az ajánlatkérésekre rövid időn belül reagálunk.
Bátran vegye fel velünk a kapcsolatot, ha szeretné igénybe venni szolgáltatásainkat!
A közúton történő fuvarozás dióhéjban
Az Európai Unión belül a leggyakrabban alkalmazott fuvarozási ág a vasúti, illetve a közúti árufuvarozás , tekintve, hogy nincsenek nagy távolságok, illetve vizek, melyek megnehezítenék a szállítmányozást. A nemzetközi és belföldi fuvarozásban a közúti áruszállítás kiemelkedő aránya és jelentősége elsősorban a fuvarozási ághoz kapcsolódó előnyökkel indokolható. Ide sorolható, hogy más opciókhoz mérten ez alkalmazkodik leginkább a megbízói igényekhez, nem szükséges egyéb fuvarozási ág igénybevétele (kivéve bizonyos esetekben a tengeri szállítmányozást), valamint a kontinensen belül, szárazföldi árutovábbítás során itt a leggyorsabb a telephelyek közötti árueljuttatási idő.
Fontos továbbá megjegyezni azt is, hogy a közúti árufuvarozás felel meg leginkább mindennemű logisztikai elvárásnak, hiszen lehetőséget biztosít arra, hogy átrakás nélkül valósítsuk meg a háztól házig történő fuvarozást, könnyedén képezhetők egységrakományok, kis mennyiségek gyakori fuvarozását is el tudja látni ez a módszer, illetve egységes szakmai feltételeket biztosít a szolgáltatók számára. Könnyen változtatható alternatív útvonalhálózat áll a rendelkezésre, valamint a díjszabás is meglehetősen rugalmas.
A közúti áruszállításnak persze hátrányai is vannak. A leggyakrabban említett hátrányok közé sorolható, hogy az eljutási időt befolyásolják a közúti balesetekből és a pályafelújításokból fakadó forgalomkorlátozások, valamint az, hogy a személy- és az áruforgalom ebben az esetben ugyanazt az útvonalat veszi igénybe, ami a balesetveszélyt is megnöveli. A közúti fuvarozás hátrányai közé sorolható még az időjárás viszontagságainak való kitettség, elsősorban a téli időszakokban jelentkező problémák miatt. Mindemellett megemlíthető még, hogy például a vasúti fuvarozáshoz képest, egy-egy kamion egyszerre csak jóval kevesebb mennyiségű árut tud elszállítani.
FTL és LTL szállítás
A szállítmányozásban a legfontosabb tényező a méret, mivel ez a tulajdonság fogja legjobban befolyásolni a fuvarozás minden egyéb körülményét is. Az úgynevezett komplett rakomány és darabárus, vagy részrakományos fuvarozás a szállítmányozás minden ágazatában meglévő fogalmak, csupán a konkrét elnevezésekben tapasztalhatunk némi eltérést, funkciójukban megegyeznek. A közúti árufuvarozásban ez a két megoldás FTL szállítás (Full Truckload), illetve LTL szállítás (Less-Than-Truckload) néven ismeretes.
Dióhéjban összefoglalva abban az esetben, amikor a rakomány mennyisége gazdaságosan kihasználja a fuvareszköz rakterét, vagy csak egyetlen feladó veszi igénybe a fuvareszközt, akkor teljes kocsirakományról beszélhetünk, ez tehát az FTL fuvarozás. Ellenben, ha az adott szállítójármű teljes kapacitását nem használja ki a rakomány, vagy több feladó terméke kerül a csomagtérbe és a rakomány nem igényel kizárólagos fuvareszköz-használatot, akkor a küldeményt darabárunak nevezzük, ez az LTL fuvarozás. Az LTL szállításon belül is megkülönböztethetünk kétféle megoldást, attól függően, hogy a közúti árutovábbítás közvetlenül a feladó és a címzett között átrakás nélkül valósul meg, vagy átrakással, gyűjtőpontokon keresztül. Előbbi esetében úgynevezett részrakományos forgalomról (PTL – Part Truck Load) beszélünk, míg utóbbinál szállítmányozói gyűjtőforgalomról. LTL fuvarozás esetében a szállítmány 6–12 raklap között van.
Látható tehát, hogy mi jelenti a fő különbséget az LTL és az FTL fuvarozás között, így most nézzük meg részletesebben is ezek előnyeit, illetve esetleges hátrányait.
A szállítmányozói gyűjtőforgalmat lelassítják a gyűjtőpontokon történő logisztikai műveletek
FTL fuvarozás előnyei
Az FTL szállítás során ritka kivételtől eltekintve egy feladási és egy lerakási pont van. Ez azt jelenti, hogy a rakomány sokkal nagyobb biztonságot élvez, mint az LTL szállítás, ugyanis nem szükséges az egyes állomásokon a rakományt le-fel pakolni, kevesebb a sérülés esélye. A komplett rakomány előnyei közé tartozik, hogy a küldemény felrakási és a lerakási időpontja, valamint a feladó- és a lerakópont meghatározása a megbízó és a fuvarozó egyedi megállapodása alapján történik, így nem szükséges további partnerekhez igazodni. Ha törékeny, vagy sérülékeny rakományt kell mozgatni, akkor mindenképpen az FTL fuvarozás ajánlatos, ugyanis ilyenkor a rakomány nem fog teherautót cserélni, nem fogják mozgatni, így sokkal kisebb esély van sérülés keletkezésére. Az FTL fuvarozás tehát gyors, biztonságos és akár a háztól-házig történő áruszállítást is lehetővé teszi.
Az LTL szállítás előnyei
A részrakományos vagy gyűjtőforgalom, minden szállítmányozási ágazatban jelen van, gyakran alkalmazott megoldás, hiszen sokszor előfordul, hogy egy feladó nem tudja kihasználni egy-egy hajókonténer, kamion teljes kapacitását, így több feladó terméke kerül az adott fuvareszközre vagy szállítóegységbe. Ebből következik, hogy az LTL szállítás nagy előnye a költségek megoszlása az egyes feladók között. A gyűjtőfuvarozás már eleve nagy könnyebbséget jelent a kisebb vállalkozások számára, de ez a költséghatékonysággal kiegészítve remek lehetőséget biztosít a belföldi és nemzetközi piacok, kapcsolatok bővítésére is.
FTL szállítás hátrányai
Az FTL fuvarozás az egyik legköltséghatékonyabb megoldás olyan vállalkozások számára, amelyek egy-egy megrendelés során már képesek maximálisan kihasználni a szállítójármű kapacitását. Klasszikus értelemben vett hátrányokról az LTL szállításhoz viszonyítva nem is beszélhetünk az FTL fuvarozás kapcsán, hiszen egy gyors, biztonságos megoldásról beszélünk, ahol a szállítás körülményeit a szerződő felek határozzák meg.
LTL szállítás hátrányai
Az LTL szállítás, ezen belül a szállítmányozói gyűjtőforgalom, kivitelezése során a szállítójárműnek nemcsak egy fel- és lerakóhelye van, hanem több gyűjtőpontot is érint, azaz különböző felrakóhelyen összegyűjti a darabárukat, majd azokat egy vagy több lerakóhelyen teszik le. Ilyenkor a rakományt több megbízás alapján állítják össze úgy, hogy az a lehető legjobban kihasználja a fuvareszköz rakterének kapacitását. A kamiont a célállomások számától függően többször is ki-, és vissza kell pakolni, át kell rakodni. Ebből fakad az LTL szállítás egyik nagy hátránya, amely az időtényezővel függ össze, ugyanis akár több hétbe is kerülhet, amíg a feladótól eljut a címzettig a rakomány, legalábbis nemzetközi szinten. Az időkapus, sürgős szállítmányok, vagy romlandó termékek esetében a részrakományos fuvarozás nem opció. Ez alól kivételt jelenthet a korábban már említett részrakományos forgalom, a PTL, ahol a termékek közvetlenül jutnak el a címzetthez.
Mind a részrakományos, mind a szállítmányozói gyűjtőforgalom esetében a rakomány-összeállítás során ismerni kell a különböző rakományegységek tulajdonságait, az anyagok egymásra gyakorolt hatásait. A szállítmányozók a szerződési feltételeikben rögzítik, hogy melyek azok az áruk, amelyeket kizárnak. Az LTL eleve kizárja az ADR fuvarozást, azaz a veszélyes anyagok szállítását, hiszen értelemszerűen a különböző anyagok nem kerülhetnek egymás közelébe a balesetek elkerülése érdekében.
Ha Ön is érdekelt akár LTL, akár FTL fuvarozás lebonyolításában, de még nem talált megfelelő partnert, akkor mi vagyunk az Ön emberei! A szállítmányozás kiszervezése megannyi előnnyel jár, hiszen rengeteg pénzt, energiát és időt spórolhat. Mi mindent elvégzünk Ön helyett! Weboldalunkon keresztül bármikor tud árajánlatot kérni.
Ajánlatkérés