A tengeri szállítmányozás a világkereskedelem egyik legnagyobb és legfontosabb fogaskereke, melynek köszönhetően nap mint nap több millió tonna áru szeli a nemzetközi vizeket. Az áruszállítás ezen módja költséghatékony, biztonságos, és az úticéltól függően akár rendkívül gyors is lehet, így egyre több lehetőség adódik a hazai vállalkozóknak is, hogy különféle termékeiket akár a világ túlsó felére is eljutassák.
Könnyű szállítás, olcsó árak
A tengeri szállítmányozás kétség kívül az egyik legjobb módja a nagy távolságok áthidalásának, hiszen egyrészt gyakran olcsóbb, mint a közúti fuvarozás, ráadásul utóbbi értelemszerűen nem is mindig kivitelezhető. A konténerhajós fuvarozás során lehetőség van a teljes konténer rakományok (FCL), vagy részrakományok (LCL) szállítására is. Az FCL-t abban az esetben érdemes választani, ha nagy mennyiségű rakományt szeretne célbajuttatni, míg az LCL akkor bizonyul költséghatékony opciónak, ha a szállítandó áru mennyisége kevesebb, mint 15 m3. Ennek oka, hogy ilyenkor egy konténert több feladó termékével töltenek meg, így a költségek arányosan megoszlanak. FCL választása esetén pedig egy egész konténert meg lehet tölteni a feladó termékeivel a tengeri konténer méretek függvényében.
Az FCL és LCL közötti különbségekről részletesebb leírást találhat előző cikkeinkben, azonban most kifejezetten a tengeri konténer méretek kapják a hangsúlyt.
Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO)
Bizonyára mindenki látott már konténert, ha máshol nem is, de filmekben, sorozatokban biztosan, hiszen gyakran előforduló kellékek. A konténer lényegében egy fémből készült, egységrakományok képzésére alkalmas, többször is felhasználható nagyméretű doboz. A legfőbb célja, hogy megkönnyítse az áruk koncentrációját, mozgatását, átrakodását, szállítását. Az ISO, azaz a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet meghatározása alapján a tengeri konténer méretek több kategóriáját tudjuk megkülönböztetni, ezek szabványméretek.
A világkereskedelmi áruforgalom kb. 90%-át a konténerhajós fuvarozás teszi ki
A szabványos tengeri konténer méretek
A konténereknek két, hosszúságukban eltérő alaptípusa van: a 20 lábas és 40 lábas konténer, de léteznek ettől eltérő szabványok is. Az ISO meghatározásának megfelelően az alábbi tengeri konténer méretek a leggyakrabban alkalmazottak:
szélesség (m) | hosszúság (m) | magasság (m) | térfogat (m3) | |
20’ | 2,352 | 5,9 | 3,39 | 33 |
40’ | 2,352 | 12,03 | 3,39 | 67,7 |
Az, hogy az egyes konténerekbe mennyi áru fér el, az nagyban függ a terméktípustól. A konténereket előszeretettel alkalmazzák a fuvarozó vállalatok multimodális szállításokhoz, azaz közúton, vasúton is lehet őket mozgatni, éppen ezért a konténerbe rakott áru súlya határozza meg elsődlegesen a díjszabást. Hazánkban, ennek megfelelően kb. 21,5 tonna rakható maximálisan egy 20-as konténerbe, illetve kb. 19,5 tonna áru egy 40-es konténerbe.
Ezeken kívül meg kell még említeni a 45 lábas konténert, melyet elsősorban Európa és a Brit-szigetek közötti tengeri fuvarozás során használnak. Ennek szélessége valamivel több, mint a 40 lábas gyártmányoké, kb. 13,55 m x 2,35 m x 2,69 m. Ugyanakkor a tengeri konténer méretek alsó határa 6 láb, de létezik 8, 10, 15 lábas konténer is, azonban ezek kevésbé elterjedtek, mint a 20-as, vagy 40-es társaik.
Végül, de nem utolsó sorban léteznek speciális konténerek is, úgy mint az open top, azaz nyitott tetejű konténer; reefer, azaz hűtőkonténer; vagy a rack flat konténer, melyet leginkább járművek szállításához használnak.
A bemutatott tengeri konténer méretek szabványméretek, tehát maximum néhány centiméteres eltérés engedélyezett, ugyanakkor a különböző típusú eszközök között is vannak különbségek.
A Tesmore Logistic már több éve képviselteti magát a nemzetközi és hazai logisztika élvonalában. Alapszolgáltatásaink közé tartozik a közúti és tengeri szállítmányozás teljeskörű lebonyolítása. Ennek fényében, ha netán Ön is szeretné termékeit távolabbi országokba is eljuttatni, akkor ne habozzon, vegye fel velünk a kapcsolatot, vagy kérjen árajánlatot weboldalunkon keresztül!