A szállítmányozás során elengedhetetlenek a magasfokú biztonsági intézkedések a szállítani kívánt áru épségének megóvása érdekében, hogy a megbízó lehetőleg semmilyen anyagi hátrányt ne szenvedjen. A speditőrök mindig a kellő óvatossággal járnak el, azonban sosem lehet tudni előre, hogy milyen problémák merülhetnek fel, akár a belföldi, akár a nemzetközi fuvarok alkalmával. Ráadásul a nagyobb távolság, egyúttal nagyobb kockázatot is jelent.
Mire jó a szállítmánybiztosítás?
A nemzetközi szállítmányozás magában hordozza az árusérülés kockázatát, főleg a gyűjtőfuvarozás esetén, ami leginkább a tengeri fuvarozásnál bevett gyakorlat. Éppen ezért érdemes, és ajánljuk minden partnerünknek a szállítmánybiztosítás kötését. Sokan sajnos nincsenek tisztában ennek pontos körülményeivel, hatáskörével ezért úgy vélik, a fuvarozó, speditőr biztosítása minden kockázatot fedez, holott ez koránt sem igaz. A megbízott logisztikai vállalkozás nem nyújt védelmet minden balesetre, vagy árukárra.
Így teljes a védelem!
Az áruszállítás közben számos, előre nem látható körülmény, vagy váratlan szituáció léphet fel. A kockázat milyensége, és mértéke természetesen rengeteg tényező függvénye, ilyen lehet például az áru megromlása, megsérülése, baleset, vagy egy teherhajó beragadása a Szuezi-csatornába, és sok egyéb. A szállítmánybiztosítások célja, hogy az ilyen szituációk miatt bekövetkező anyagi károk alól mentesítsék a tulajdonost. A szállítmánybiztosítás lényegében egy vagyonbiztosítás, mely a szállítandó áru értékét fedezi, ennek megkötésével minimalizálni lehet a tárolás, fuvarozás, ki- és berakodás során az anyagi kockázatot.
A szállítmánybiztosításnak több típusát is megkülönböztethetjük, de alapvetően két fő kategóriát kell említeni, belföldi- és nemzetközi szállítmánybiztosítást. Ezen belül pedig létezik egyutas szerződés, illetve keretszerződés. Az egyutas szerződés értelemszerűen egy útra, illetve egy szállítmányra vonatkozik, míg a keretszerződés az egész éves export-import tevékenységekre kiterjedő fedezetet nyújt. Magyarországon a legtöbb biztosító ma már a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott biztosítási, azaz ICC (Institute Cargo Clauses) feltételeket alkalmazza. Fontos észben tartani, hogy a lehetőségekhez mérten legalább 48 órával előbb jelezzük a biztosítónál a szállítmányt, és az útvonalat, hogy legyen idejük reagálni és visszaigazolni a fedezetet.
Mindig érdemes mindenre kiterjedő szállítmánybiztosítást kötni
Nem összetévesztendő!
A megbízónak minden esetben érdemes szállítmánybiztosítást kötnie, hiszen a közhiedelemmel ellentétben a CMR, vagy BÁF ezt nem helyettesíti. A szállítmánybiztosítás megkötésével a tulajdonos garantálni tudja, hogy nem szenved anyagi hátrányt, abban az esetben sem, ha a fuvar során a rakományt valamilyen kár éri. A biztosító minden veszteséget megtérít, ami nem szerepel a kizárási listában. Amennyiben a megbízó úgy dönt, nem köt a termékeire szállítmánybiztosítást, de a feladott árut valamilyen kár éri, akkor a fuvarozó az áru súlya alapján korlátozott mértékig kötelezhető ugyan kártérítés fizetésére, ez az esetek többségében azonban nem fedezi a veszteséget.
Összefoglalva tehát azt érdemes megjegyezni, hogy a fuvarozó köthet nemzetközi (CMR) vagy belföldi (BÁF) árufuvarozói felelősségbiztosítást, a speditőrnek szállítmányozói felelősségbiztosítást kell kötnie, míg a megbízónak erősen ajánlott a szállítmánybiztosítás kötése. Utóbbi tehát nem kötelező, de csak így garantálható a teljes anyagi fedezet és biztonság.
Akár nemzetközi, akár belföldi logisztikai, fuvarozási szolgáltatást szeretne igénybe venni termékeinek továbbítása céljából, a Tesmore Logistic-re az év minden napján számíthat. Vállaljuk tengeri, illetve közúti szállítmányozás és fuvarozás lebonyolítását, emellett minden területen igyekszünk partnereinknek segítséget nyújtani. Ennek jegyében igény szerint a szállítmánybiztosítás megkötésében is segédkezet nyújtunk.